15 September 2023

Minyak Kelapa dan Demensia – Penawar atau Mitos


Dalam usaha untuk mendedahkan pilihan untuk mengubati dan mencegah demensia, banyak kenyataan muncul salah satunya mengenai minyak kelapa dan demensia .

Beberapa kajian mencadangkan bahawa penghidap demensia boleh menggunakan minyak kelapa untuk merawat penyakit tersebut.

Pihak-pihak yang mengemukakan perkara ini berdasarkan teori bahawa sel-sel otak penghidap demensia tidak boleh menggunakan glukosa untuk menghasilkan tenaga yang mengakibatkan kebuluran sel-sel saraf dengan berkesan.

Apabila otak tidak mempunyai tenaga yang mencukupi, ia akan menggunakan tenaga daripada badan keton.

Badan-badan ini mungkin menawarkan sumber tenaga alternatif kepada sel-sel di otak, menyederhanakan kerosakan yang disebabkan oleh Alzheimer .

Mereka percaya bahawa minyak kelapa boleh masuk untuk membantu otak dengan sumber tenaga alternatif ini.

Ini hanya kerana badan manusia menghasilkan keton dengan memetabolismekan minyak kelapa dan bahan lain yang serupa seperti asid lemak.

Pakar yang terlibat dalam menjelaskan hubungan antara minyak kelapa dan demensia ini, bagaimanapun, tidak membentangkan bukti saintifik yang mencukupi untuk menyokong dakwaan ini.

Ini mengatakan ia bukan sesuatu yang orang harus abaikan. 

Lebih-lebih lagi jika ada kemungkinan minyak itu boleh memberi manfaat kepada individu yang mengalami demensia.


Bolehkah Anda Membalikkan Demensia Dengan Kelapa?

Mari kita lihat beberapa pencapaian yang telah dicapai oleh pakar berkaitan penggunaan minyak kelapa dalam kalangan individu yang mengalami demensia sebelum membuat kesimpulan sama ada ini adalah sudut yang patut diteruskan, atau ia hanya mitos.


Kebaikan Minyak Kelapa untuk Tubuh

Sebelum menyelam lebih mendalam mengenai subjek minyak kelapa dan demensia, adalah lebih baik untuk membincangkan cara umum minyak mempengaruhi minda dan badan.

Kajian selama bertahun-tahun mendedahkan bahawa minyak kelapa sangat bagus untuk seluruh badan. 

Pakar mengesyorkan bahawa orang ramai harus mengambil minyak kelapa dara organik yang tidak terhidrogenasi, ditekan sejuk. (Experts recommend that people should consume non-hydrogenated, cold-pressed, organic virgin coconut oil.)

Ini adalah pilihan minyak yang menyihatkan jantung yang tidak mempunyai sebarang lemak trans atau kolesterol. 

Minyak ini menawarkan banyak faedah, seperti:
  • Meningkatkan kesihatan otak
  • Meningkatkan cara badan menggunakan insulin
  • Ia bagus untuk kesihatan rambut dan kulit
  • Meningkatkan kolesterol baik (HDL) seterusnya meningkatkan tahap kolesterol
  • Bertindak sebagai antibiotik semulajadi dan antioksidan
  • Meningkatkan fungsi tiroid
Berdasarkan semua faedah yang ditawarkan oleh minyak ini, sukar untuk tidak melihat mengapa penting untuk membincangkan lebih lanjut isu sama ada penghidap demensia boleh mendapat manfaat daripada menggunakan minyak kelapa.


Kajian Yang Menyokong Penggunaan Minyak Kelapa untuk Merawat Demensia

Dr Mary Newport adalah salah seorang penyokong minyak kelapa sebagai rawatan untuk demensia.

Dia mendakwa dalam bukunya "Penyakit Alzheimer: Bagaimana Jika Terdapat Penawar? The Story of Ketones” bahawa suaminya Steve mendapat banyak manfaat daripada pengambilan minyak kelapa semasa mengalami demensia.

Menurut Mary, tidak mengambil masa lama untuk suaminya mencatatkan peningkatan ketara selepas dia mula mengambil minyak tersebut.

Seorang doktor neonatal, Dr. Mary, memutuskan untuk memasukkan minyak kelapa dalam diet suaminya kerana dia sudah biasa dengan suplemen minyak MCT yang diperoleh daripada minyak kelapa untuk memberi makan kepada bayi pramatang.

Dia memberi Steve, suaminya, minyak kelapa, dan minyak MCT tambahan supaya ia dapat memberi makan otaknya secara langsung, memintas metabolisme glukosa.

Dr. Newport mendokumentasikan kemajuannya serta perjuangannya untuk meyakinkan pertubuhan perubatan untuk mempertimbangkan penggunaan minyak MCT dan rawatan minyak kelapa dalam merawat demensia.

Dalam banyak kalangan, ini adalah topik yang masih sangat kontroversi.

Kajian dari Universiti Oxford juga menyokong penggunaan minyak kelapa untuk penghidap demensia.


Seseorang boleh mengalami faedah jangka pendek

Ia menyatakan bahawa individu yang mengalami demensia boleh mengalami faedah jangka pendek daripada penggunaan minyak kelapa.

Penyelidikan pada asasnya menyokong teori Dr. Newport bahawa minyak kelapa sememangnya boleh meningkatkan fungsi kognitif .

Dr Mary menjelaskan bahawa keton, yang merupakan hasil sampingan daripada pecahan lemak dalam badan, memainkan peranan penting dalam kesihatan otak manusia.

Idea utama di sini ialah penggunaan minyak kelapa meningkatkan keton, yang meningkatkan fungsi kognitif.


Minyak/lemak yang sihat adalah sihat untuk otak

Ahli lembaga penasihat perubatan Persatuan Magnesium Pemakanan Carolyn Dean, MD, ND, juga menyokong idea bahawa penghidap demensia boleh mendapat kelegaan dengan mengambil minyak kelapa.

Menurutnya, budaya yang berbeza di seluruh dunia telah meraikan potensi manfaat kesihatan minyak kelapa. Untuk masa yang lama, minyak telah digunakan sebagai pelembut kulit semulajadi, pengukuh rambut, dan rawatan anti-kulat.

Lebih-lebih lagi, Dr. Dean berkata bahawa dia mula-mula menyaksikan kekuatan minyak kelapa semasa bekerja dengan penghidap HIV .

Terdapat beberapa kes di mana penghidap penyakit mengatakan mereka berasa lebih baik selepas menggunakan minyak.

Beliau seterusnya menyatakan bahawa selain daripada minyak kelapa dan demensia, minyak itu mungkin bermanfaat untuk orang yang mempunyai penyakit lain yang tidak boleh diubati seperti ALS ( penyakit Lou Gehrig ), penyakit Parkinson atau bahkan multiple sclerosis .


Kesimpulan

Pada masa ini, tiada bukti kukuh yang mengesahkan bahawa penghidap demensia boleh menggunakan minyak kelapa untuk merawat atau mencegah demensia dan beberapa gejalanya.

Pakar industri perlu menjalankan penyelidikan, eksperimen, kajian dan ujian klinikal yang lebih meluas mengenai topik minyak kelapa dan demensia.

Dengan cara ini, orang ramai akan mengetahui sama ada benar kelapa mengandungi sifat penyembuhan demensia, atau ia hanya mitos.

Jika anda berminat untuk mempelajari semua tentang minyak CBD dan demensia , serta minyak zaitun , kami mempunyai artikel penuh yang ditulis mengenai topik cannabidiol.



Sumber : reaDementia
  

No comments:

Post a Comment