01 September 2023

10 Makanan Sihat untuk Jantung



Bagi penghidap penyakit jantung, atau mereka yang ingin mencegahnya, memperbaiki gaya hidup memerlukan perhatian.

Salah satunya ialah makan makanan yang sihat untuk jantung.

Bercakap tentang makanan sihat untuk penghidap jantung, anda boleh memilih makanan yang mengandungi fitonutrien dalam buah-buahan dan tumbuhan.

Sebatian ini membantu jantung bekerja dengan lebih optimum.

Selain itu, apakah makanan yang sihat untuk jantung?

10 Makanan Sihat untuk Jantung

Bagi pesakit jantung, perhatian terhadap pemakanan dan kandungan dalam makanan adalah sesuatu yang tidak boleh diabaikan.

Dengan memakan makanan yang menyihatkan jantung, anda boleh mengurangkan potensi serangan jantung dan komplikasi.

Selain itu, dengan mengikuti garis panduan diet jantung melalui makanan sihat, proses rawatan menjadi lebih berkesan.

Usaha ini juga boleh mengelakkan gejala berulang. Jadi, berikut adalah senarai beberapa menu makanan sihat untuk penghidap jantung.


1. Sayuran Hijau

Sayuran hijau merupakan makanan yang sihat untuk penghidap jantung kerana ia mengandungi vitamin C, folat, kalium, kalsium, vitamin E dan serat yang boleh membantu jantung berfungsi dengan normal.

Terdapat juga jenis sayuran yang mengandungi pelbagai khasiat di atas antaranya brokoli, kangkung, bayam, pak choy (atau bak choy), asparagus dan sawi hijau.


2. Salmon dan Tuna

Salmon dan tuna adalah makanan yang kaya dengan omega 3 dan asid lemak.

Sebab itu, makanan jenis ini bagus untuk jantung kerana ia boleh mengurangkan keradangan termasuk di dalam saluran darah di sekitar jantung.

Selain itu, omega 3 dalam tuna dan salmon berguna untuk mengurangkan tekanan darah, trigliserida, pembekuan darah untuk menormalkan degupan jantung yang tidak teratur.

Anda boleh mengambil sebanyak 150 gram seminggu untuk mengurangkan risiko serangan jantung secara tiba-tiba.

Namun, cuba pilih ikan dari kolam (bukan laut) untuk mengelakkan kandungan merkuri di dalamnya.


3. Oatmeal

Gangguan jantung boleh diminimumkan dengan mengehadkan pengambilan makanan yang mengandungi kolesterol.

Sebagai pilihan, anda boleh memilih oatmeal dan bukannya snek.

Oatmeal mengandungi serat, sebatian anti-radang dan antioksidan yang boleh menurunkan paras kolesterol sambil menghalang pembentukan dan pengumpulan plak, seterusnya membantu mengekalkan arteri dalam keadaan sihat.


4. Kacang

Kacang adalah makanan yang menyihatkan jantung kerana ia mengandungi fitonutrien yang tinggi.

Lebih daripada itu, kacang juga kaya dengan serat dan air, jadi ia boleh membuatkan anda berasa lebih cepat kenyang.

Namun, anda perlu tahu bahawa 80% kandungan dalam kacang adalah lemak jadi kalorinya agak tinggi.

Atas sebab ini, bahagian penggunaan kacang tanah mesti dihadkan, iaitu sekitar 600 gram kacang tanpa garam setiap minggu.


5. Anggur

Makanan sihat untuk penyakit jantung kemudiannya datang dari buah-buahan.

Ya, anggur adalah salah satu buah yang mengandungi sebatian aktif yang boleh mengurangkan ketegangan pada arteri.

Kulit anggur merah mengandungi polifenol yang boleh melindungi endothelium (salur darah yang melapisi tisu) berfungsi dengan normal.

Lebih daripada itu, ternyata pengambilan anggur juga boleh mengurangkan lemak darah, menurunkan tekanan darah, dan meningkatkan fungsi platelet untuk mengelakkan pembentukan plak.


6. Avokado

Buah seterusnya yang termasuk dalam kumpulan makanan sihat untuk jantung ialah avokado.

Buah ini mengandungi sebatian lipofilik iaitu sebatian larut lemak seperti polifenol, fitosterol, karotenoid, squalene, vitamin E dan asid lemak tak jenuh tunggal.

Kumpulan sebatian ini boleh dipercayai dalam menurunkan paras kolesterol dalam badan, supaya ia dapat mencegah pembentukan plak yang menyebabkan penyakit jantung.


7. Beri dan Epal

Masih dari kumpulan buah-buahan, ternyata bukan sahaja lazat, tetapi epal dan beri juga sihat untuk jantung.

Epal mengandungi serat dan antioksidan yang tinggi. Selain itu, epal juga mengandungi sebatian yang boleh menurunkan kadar kolesterol dalam darah.

Sama seperti epal, buah beri adalah makanan yang sihat untuk jantung kerana ia kaya dengan antioksidan, yang boleh meningkatkan proses metabolisme lemak dalam badan, dan menangkis radikal bebas yang menyebabkan kerosakan sel atau tindak balas keradangan.


8. Tauhu

Kandungan dalam kacang soya yang merupakan bahan asas tauhu boleh mengurangkan risiko masalah jantung.

Selain itu, tauhu juga mengandungi sebatian saponin yang berguna untuk menurunkan paras kolesterol dalam darah dan membantu menjaga kesihatan jantung.


9. Yogurt

Satu kajian menyatakan yogurt boleh mengurangkan risiko penyakit jantung pada orang dewasa yang mempunyai sejarah hipertensi.

Ini merujuk kepada punca penyakit jantung yang selalunya disebabkan oleh hipertensi.

Nah, yogurt adalah makanan yang sihat untuk jantung kerana ia mengandungi kalium, kalsium dan magnesium, di mana paras kalium yang tinggi dalam yogurt boleh menurunkan tekanan darah dan mengekalkan kesihatan jantung serta saluran darah.

Semasa mengambil yogurt, cuba pilih yogurt rendah lemak atau boleh juga gabungkan dengan sayur-sayuran hijau dan buah-buahan supaya manfaat untuk tubuh lebih optimum.


10. Tomato

Tomato mengandungi sebatian penting seperti karotenoid, kalsium, vitamin A dan asid gamma-aminobutirik yang menjadikannya makanan yang menyihatkan jantung.

Penyelidikan mengatakan bahawa pengambilan jus tomato tanpa garam selama 8 minggu boleh mengurangkan tahap trigliserida, iaitu jenis lemak yang boleh menyebabkan aterosklerosis (penyempitan arteri akibat pembentukan plak).



Membiasakan diri dengan gaya hidup sihat boleh dimulakan dari sekecil-kecil perkara seperti pengambilan makanan harian.

Jadi, itu adalah beberapa senarai makanan sihat untuk jantung yang baik untuk dimakan, baik untuk penghidap jantung dan tidak.

Kita semua tahu bahawa menjaga kesihatan jantung adalah penting untuk semua orang. Oleh itu, tidak rugi anda melakukan pemeriksaan rutin sebagai langkah pencegahan dan pengesanan awal penyakit jantung.

Sumber : Siloam Hospital 
  
Wallahua'lam.
 

No comments:

Post a Comment