29 March 2024

Vaksin COVID Pfizer, Moderna dan AstraZeneca dikaitkan dengan gangguan jantung, otak dan darah


Vaksin COVID daripada syarikat seperti Pfizer, Moderna dan AstraZeneca telah dikaitkan dengan gangguan jantung, otak dan darah, menurut kajian vaksin terbesar setakat ini.

Penyelidik dari Rangkaian Data Vaksin Global menganalisis 99 juta orang yang menerima suntikan di lapan negara dan memantau peningkatan dalam 13 keadaan perubatan, lapor Bloomberg News.

Kajian itu, yang diterbitkan dalam jurnal Vaccine minggu lepas, mendapati vaksin itu dikaitkan dengan sedikit peningkatan dalam masalah kesihatan berkaitan neurologi, darah dan jantung.

Kes miokarditis yang jarang berlaku — keradangan otot jantung — ditemui dalam dos pertama, kedua dan ketiga vaksin mRNA Pfizer-BioNTech dan Moderna.

Satu lagi keadaan jantung, perikarditis, keradangan otot jantung, mempunyai peningkatan risiko 6.9 kali ganda pada mereka yang menerima dos ketiga suntikan vektor virus AstraZeneca, kajian itu mendapati.

Sementara itu, dos pertama dan keempat jab Moderna mempunyai peningkatan risiko 1.7 kali ganda dan 2.6 kali ganda, masing-masing.

Peningkatan risiko juga dikenal pasti jenis bekuan darah dalam otak akibat daripada suntikan vaksin seperti yang dibangunkan oleh Universiti Oxford dan dikeluarkan oleh AstraZeneca, kata Bloomberg.

Terdapat risiko 2.5 kali lebih besar untuk mengidap sindrom Guillain-Barre, gangguan neurologi yang jarang berlaku yang mana sistem imun menyerang saraf, di kalangan orang yang menerima suntikan AstraZeneca, menurut kajian itu.

Sumber : New York Post 
  

No comments:

Post a Comment