22 March 2024

Penyakit TB semakin hebat - kini lebih mudah berjangkit !!!


PEMBUNUH SENYAP 'jangkitan paling maut di dunia' boleh disebarkan hanya dengan bernafas, saintis memberi amaran
 
Pada ketika penyakit tuberkulosis (TB) membuat kemunculan semula di England, satu kajian baru telah mendedahkan bahawa menjangkiti penyakit itu mungkin lebih mudah daripada yang kita sangkakan.

Para saintis Belanda kini percaya bahawa walaupun orang yang tidak menunjukkan tanda-tanda penyakit boleh menyebarkan penyakit TB.

Sehingga kini, pakar penjagaan kesihatan berpendapat kuman TB disebarkan melalui batuk, ketawa atau bercakap, menyanyi atau bersin.

Tetapi satu kajian baru mendapati bahawa empat daripada lima orang yang diuji positif untuk kuman TB tidak mengalami batuk - sebelum ini dianggap sebagai simtom utama TB.

Walaupun tidak batuk, mereka boleh membawa penyakit berjangkit dalam ludah mereka, yang boleh disebarkan ke udara apabila mereka bercakap atau bernafas - kajian mendapati.

Ini bermakna orang ramai boleh dijangkiti hanya dengan bernafas berhampiran seseorang yang mempunyai kuman TB tetapi tidak menunjukkan sebarang tanda yang jelas, kata kajian itu lagi.

"Batuk yang berterusan sering menjadi titik masuk untuk diagnosis, " kata pengarang kajian Profesor Frank Cobelens dari Kesihatan Global di Pusat Perubatan Universiti Amsterdam.

"Tetapi jika 80 peratus daripada mereka yang menghidap TB tidak mempunyainya, maka ini bermakna diagnosis akan berlaku kemudian, mungkin selepas jangkitan itu telah dihantar kepada ramai orang lain, atau tidak sama sekali," tambahnya.

Penyelidikan terkini, yang diterbitkan dalam The Lancet Infectious Diseases, menganalisis data mengenai lebih 600,000 orang di 12 negara di seluruh Afrika dan Asia, yang sebahagiannya menghidap TB.

Mereka mendapati bahawa 82.8 peratus daripada mereka yang menghidap penyakit itu tidak mengalami batuk berterusan dan 62.5 peratus tidak mempunyai batuk sama sekali.

Satu perempat daripada mereka yang tidak batuk mempunyai banyak bakteria berbahaya dalam ludah mereka dan mungkin sangat berjangkit.

Profesor Frank kini menyeru para medik untuk mempertimbangkan cara baharu untuk mendiagnosis penyakit itu supaya kes tidak terlepas.

"Apabila kita mengambil kira semua faktor ini, menjadi jelas bahawa kita perlu benar-benar memikirkan semula aspek besar tentang cara kita mengenal pasti orang yang menghidap TB," katanya.

"Adalah jelas bahawa amalan semasa, terutamanya dalam tetapan yang paling miskin sumber, akan kehilangan sejumlah besar pesakit dengan TB."

Sumber : The Sun
    








No comments:

Post a Comment