16 February 2024

Manusia pertama mati disebabkan virus Alaskapox


Seorang lelaki tua dari Alaska telah menjadi orang pertama yang mati selepas dijangkiti Alaskapox.

Penyakit virus yang ditemui baru-baru ini ialah virus DNA rantai dua yang dipercayai kebanyakannya beredar antara mamalia, kadang-kadang menular kepada manusia.

Gejala termasuk lesi kulit, nodus limfa bengkak, dan sakit otot.

Mangsa, dari Semenanjung Kenai di Alaska, sedang menerima rawatan untuk penyakit itu di hospital apabila dia meninggal dunia pada akhir Januari, jabatan kesihatan Alaska mengesahkan.

Jabatan itu menambah lelaki itu mempunyai sejarah sistem imun yang lemah akibat dadah yang mungkin menyumbang kepada keterukan penyakitnya.

Mangsa adalah satu daripada tujuh jangkitan Alaskapox yang disahkan, lapor Sky News . Yang pertama dikenal pasti pada orang dewasa pada 2015 yang mengalami ruam dan nodus limfa bengkak.

Semua pesakit terdahulu, semuanya dari wilayah Fairbanks, tidak memerlukan rawatan dan hanya mengalami jangkitan ringan.

Pegawai berkata sumber pendedahan lelaki itu kepada virus itu 'jelas' - walaupun dia telah melaporkan menjaga kucing terbiar di rumahnya yang telah menggarunya, mungkin menyebabkan penularan.

Laporan jabatan kesihatan berkata virus Alaskapox mendapat 'peningkatan kesedaran seluruh negeri' di kalangan kakitangan perubatan, disebabkan penularannya yang kelihatan meluas dalam mamalia kecil.

Adalah disyorkan bahawa sesiapa yang disyaki cacar Alaska harus mengelak daripada menyentuh luka, memastikannya kering dan tertutup, dan kerap mencuci tangan.
  
Sumber : Metro Co UK
  

No comments:

Post a Comment