12 May 2023

Kajian 30 tahun menunjukkan senaman mampu membantu menjauhi dementia


Senaman yang kerap meningkatkan daya ingatan pada usia tua walaupun diambil pada usia 50-an dan 60-an, kajian menunjukkan - sebagai ujian sama ada mengekalkan kecergasan boleh melambatkan demensia
  • Kajian UCL mendapati bersenam sebulan sekali boleh melindungi ingatan dalam kajian 30 tahun

Berjoging hanya sekali sebulan sudah cukup untuk melindungi ingatan anda di kemudian hari, kajian menunjukkan - walaupun hanya bermula di usia 50-an dan 60-an.

Para saintis dari University College London (UCL) menjejaki tabiat senaman 1,400 peserta selama 30 tahun.

Apabila setiap orang berumur 69 tahun, para sukarelawan mengambil ujian untuk menilai ingatan, perhatian, bahasa dan kefasihan lisan mereka.

Mereka yang dikelaskan sebagai sederhana aktif - bermakna mereka mengambil bahagian dalam mana-mana aktiviti fizikal satu hingga empat kali sebulan - bernasib lebih baik daripada mereka yang bersenam kurang kerap daripada ini.

Sekurang-kurangnya 30 minit pelbagai aktiviti, termasuk badminton, berenang, senaman kecergasan, yoga, menari, bola sepak, berjoging atau hanya berjalan pantas, dikira sebagai satu sesi senaman.

Sukarelawan juga melengkapkan soal selidik pada lima mata semasa kajian - pada umur 36, 43, 53, 60 hingga 64 dan 69. 

Secara keseluruhan, 11 peratus peserta tidak aktif secara fizikal di semua lima mata, manakala 15 peratus melakukan senaman pada setiap peringkat.

Majoriti kumpulan - satu daripada lima - berkata mereka bersenam sekurang-kurangnya dua kali sebulan. 

Kajian terdahulu telah mencadangkan bahawa bersenam secara teratur boleh mengurangkan risiko mengalami demensia sebanyak satu pertiga.

Kebanyakan penyelidikan ini memberi tumpuan kepada kecergasan pada pertengahan umur, dengan faedah ditemui bagi mereka yang melakukan senaman 150 minit yang disyorkan oleh NHS setiap minggu.

Tetapi penyelidik di sebalik kajian baru itu mengatakan keputusan mereka adalah bukti bahawa setiap sedikit membantu, dan ia tidak pernah terlambat untuk bermula.

Dr Sarah-Naomi James, penyelidik di UCL dan ketua penyiasat perbicaraan, berkata kajiannya 'menyediakan bukti untuk menggalakkan orang dewasa yang tidak aktif untuk menjadi aktif walaupun pada tahap yang kecil... pada bila-bila masa semasa dewasa' untuk meningkatkan kognisi dan ingatan di kemudian hari.

Senaman yang kerap dikatakan dapat meningkatkan aliran darah di dalam otak, yang membawa kepada peningkatan aktiviti di kawasan yang berkaitan dengan pembelajaran dan ingatan.

Dr James akan terus mengikuti kohort untuk menilai sama ada corak dalam senaman akhirnya boleh melambatkan permulaan demensia.

'Kami berharap ini akan menjadi kajian buaian ke kubur pertama di dunia - di mana kami telah mengkaji orang sepanjang hayat mereka,' tambahnya.

Sumber : Ku Maok Tauk

No comments:

Post a Comment