05 November 2021

Titik akupoin untuk melegakan jantung ketika serangan jantung


PERINGATAN : KAEDAH URUTAN INI HANYA SEBAGAI USAHA 'FIRST AID' SAHAJA KETIKA BERADA DALAM SITUASI YANG MANA TIADA KEHADIRAN DOKTOR ATAU KAKITANGAN PERUBATAN!!!

KEUTAMAAN HENDAKLAH MESTI DIBERIKAN KEPADA KAEDAH PERUBATAN SAINS, DAN BUKAN SEBALIKNYA!!!

Ini berdasarkan kepada pengalaman saya menangani serangan jantung yang dialami oleh rakan saya.

Kebetulan saya berada disisi rakan saya ketika dia mengalami sakit dibahagian dada.

Saya mengurut akupoin seperti yang ditunjukkan dalam gambar diatas.

Cara mengurut : Letak ibujari di titik akupoin seperti dalam gambar; tekan dan buat pusingan arah jam atau lawan jam.

Ada dua poin utama berdasarkan pengalaman 'hands-on' saya membantu rakan yang mengalami serangan jantung :

* urut kedua-dua lengan kiri dan kanan; bagaimanapun keutamaan diberikan kepada lengan kiri
* sentuhan diluar titik akupoin mengakibatkan rasa sakit dibahagian lengan

Jika anda dalam keadaan panik, anda boleh tepuk kawasan titik akupoin jantung. 

Abaikan rasa sakit dibahagian lengan (rujuk 'dua poin utama' 👆).

Rakan saya mendakwa apabila titik akupoin diurut, dia merasa seolah-olah 'picitan' / 'genggaman' / 'kekejangan' ('squeeze') yang menyakitkan dijantungnya beransur-ansur hilang.

Wallahua'lam.
  

No comments:

Post a Comment