23 February 2024

Ginkgo Biloba mampu pulih pesakit strok iskemia?


  • Ekstrak ginkgo biloba boleh mempercepatkan pemulihan otak dalam minggu pertama selepas strok 
  • Kajian awal baru-baru ini menyerlahkan perkembangan yang memberangsangkan dalam rawatan pemulihan strok. 
  • Penyelidik mendapati bahawa pesakit strok iskemia - mereka yang mengalami strok yang disebabkan oleh pembekuan darah - menunjukkan peningkatan dalam fungsi kognitif pada fasa pemulihan awal apabila diberikan suntikan intravena ekstrak ginkgo biloba dalam tempoh dua minggu pertama selepas strok mereka.

Menurut kajian awal, yang dibentangkan di Persidangan Strok Antarabangsa 2024, individu yang mengalami strok iskemia (strok yang disebabkan oleh penyumbatan dalam arteri yang membekalkan darah ke otak), menunjukkan fungsi kognitif yang lebih baik pada peringkat awal pemulihan apabila dirawat dengan suntikan intravena yang mengandungi campuran komponen aktif daripada ginkgo biloba dalam dua minggu awal selepas itu. strok.

Diekstrak daripada daun kering dan biji pokok ginkgo, yang merupakan antara spesies pokok hidup tertua yang berasal dari Asia Timur, ginkgo biloba adalah herba yang terkenal dalam perubatan tradisional Cina dan juga boleh didapati sebagai makanan tambahan di Amerika Syarikat.

Di China, terapi intravena (IV) yang menggunakan sebatian aktif ginkgo biloba lazimnya digunakan untuk rawatan strok, disebabkan oleh sifat antioksidannya yang berpotensi yang boleh melindungi neuron daripada kerosakan.

Walau bagaimanapun, FDA tidak membenarkan ginkgo biloba untuk sebarang permohonan perubatan, dan, mengikut Pusat Kebangsaan Pelengkap dan Kesihatan Integratif (sebahagian daripada Institut Kesihatan Nasional), pada masa ini tidak terdapat bukti yang mencukupi untuk meluluskan penggunaannya.

Bagaimanapun, terpulang kepada individu sama ada mahu menggunakan ginkgo biloba dalam usaha untuk merawat ahli keluarga yang mengalami strok iskemia. 

Pada masa yang sama, perlu diingati : “Adalah sukar bagi orang awam untuk meniru keputusan di rumah, kerana kaedah suntikan tidak boleh diakses oleh kebanyakan orang, dan suplemen ginkgo biasanya tidak mempunyai kandungan lakton yang diseragamkan atau dilabelkan. Kandungan daun ginkgo sangat berbeza-beza bergantung pada cara ia dituai.” 

Untuk bacaan selanjutnya ๐Ÿ‘‰ MedicalNewsToday.com.
  

No comments:

Post a Comment