14 August 2020

Penglihatan yang merosot dapat 'disembuhkan' dengan melihat lampu merah, kata kajian perintis dalam The Journals of Gerontology

  • Terdapat peningkatan 14% dalam kemampuan untuk melihat warna, atau kepekaan kontras warna kerucut, untuk keseluruhan dua belas peserta.
  • Walau bagaimanapun, peningkatan adalah paling ketara pada peserta kajian yang berumur lebih dari 40 tahun.
Keputusan kajian yang menarik walaupun ia hanyalah merupakan kajian perintis.

Sekiranya kajian-kajian susulan menghasilkan keputusan yang serupa, ia merupakan berita yang amat  menggembirakan ramai individu yang mengalami masalah penglihatan yang kabur.

Saya sendiri memakai cermin mata sejak berada di Tingkatan 3.

Bagaimanapun, saya bersyukur kerana secara amnya, dengan izin dan kehendak ALLAH swt, saya berjaya mengekalkan 'power' kanta cermin mata saya sejak di usia 17 tahun untuk beberapa dekad sehinggalah sekarang.

اَلْحَمْدُ لِلّٰهِ

Mungkin kejayaan mengekalkan 'power' untuk berdekad ini disebabkan. dengan izin dan kehendak ALLAH swt, saya suka melihat pemandangan yang kehijauan.

Saya sering melakukan ini - selagi ada kesempatan untuk melakukannya.

Ketika memandu, berjalan, atau apa jua aktiviti saya, sekiranya ada kawasan belukar atau pokok, saya akan tetapkan pandangan saya kearah kawasan tersebut, untuk tempoh beberapa saat. 

Mungkin tak kurang dari 10 saat.

Ketika saya melakukan ini, saya pastikan mata saya dalam keadaan 'relaks'.

Mungkin tip ini berguna, mungkin tidak,

اَللّٰهُ أَعْلَم

Tetapi yang pasti, tip lampu merah dibawah bakal menggemparkan dunia sekiranya terbukti kajian-kajian susulan menghasilkan keputusan kajian yang serupa.

Semoga memberi manfaat. آمین


اَللّٰهُ أَعْلَم

- - - - - 

Sumber: CNN Health

Penglihatan yang merosot dapat 'disembuhkan' dengan melihat lampu merah, kata kajian perintis dalam The Journals of Gerontology


(CNN) : Semudah menggosok gigi atau mencukur, dan selagi kajian dimasa hadapan menyokongnya, ia mungkin dapat menyelamatkan penglihatan anda.

Beberapa minit melihat cahaya merah pekat dapat memberi kesan dramatik untuk mencegah penglihatan merosot ketika kita meningkat usia, menurut sebuah kajian baru yang diterbitkan minggu ini dalam The Journals of Gerontology.

Sekiranya hasilnya sama dalam kajian masa depan, dan disetujui oleh Pentadbiran Makanan dan Dadah AS, cahaya itu dapat melancarkan era baru di mana berjuta-juta orang memiliki akses ke terapi mudah dari rumah. 

Ini akan memberi mereka lapisan perlindungan baru terhadap proses penuaan semula jadi yang mencuri kepekaan mata kita terhadap cahaya dan kemampuan untuk membezakan warna.

"Anda tidak perlu menggunakannya terlalu lama untuk mendapatkan hasil yang baik," kata penulis utama Glen Jeffery, seorang profesor neurosains di University of London Institute of Ophthalmology.

Ilmu itu berfungsi, kata Jeffery, kerana cahaya merangsang kesihatan mitokondria, yang seperti bateri di dalam sel kita.

Dan kerana mitokondria terlibat dalam berbagai penyakit, pandangan seperti ini dapat membantu membawa kepada rawatan baru untuk penyakit termasuk Parkinson dan diabetes.

Yang diperlukan hanyalah beberapa minit

Kajian ini kecil, kajian rintis untuk menguji konsep cahaya keatas penglihatan. 

Penyelidik merekrut 12 lelaki dan 12 wanita, yang berumur antara 28 hingga 72 tahun. 

Setiap peserta diberi lampu suluh genggam kecil yang memancarkan cahaya merah dengan panjang gelombang 670 nanometer. 

Panjang gelombang itu menghampiri ujung panjang spektrum yang dapat dilihat, dan pendek dari panjang gelombang inframerah, yang cenderung tidak dapat dilihat oleh mata manusia.

Mereka menghabiskan tiga minit setiap hari untuk melihat cahaya selama dua minggu.

Terdapat peningkatan 14% dalam kemampuan untuk melihat warna, atau kepekaan kontras warna kerucut, untuk keseluruhan dua belas peserta.

Walau bagaimanapun, peningkatan adalah paling ketara pada peserta kajian yang berumur lebih dari 40 tahun. 

Peserta kajian yang berumur di bawah 40 tahun juga mengalami peningkatan, tetapi tidak melihat lompatan yang sama dengan subjek yang lebih tua. Mata yang lebih muda tidak menurun seperti mata yang lebih tua.

"Retina berumur lebih cepat daripada organ lain di badan anda," kata Jeffery. 

"Dari perspektif evolusi, kita pada asasnya tidak pernah hidup melewati usia 40 tahun."

Sekarang, tentu saja, kita secara teratur hidup jauh melebihi usia itu, dan memerlukan cara untuk memelihara organ-organ yang selama bertahun-tahun menjadi yang paling mungkin habis seawal usia.

Orang dewasa yang berumur 40 tahun dan lebih tinggi berisiko tinggi untuk penyakit mata seperti katarak, retinopati diabetes, glaukoma dan degenerasi makula yang berkaitan dengan usia, menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS.

Penyakit ini boleh berlaku pada orang muda tetapi kelazimannya meningkat seiring bertambahnya usia. 

Pada peringkat awal, keadaan ini dapat disembuhkan, walaupun mereka dapat mulai merayap sebelum gejala muncul.

Itulah sebabnya AAO mengesyorkan meningkatkan pemeriksaan mata secara berkala kepada setiap dua hingga empat tahun bagi orang-orang setelah mereka berumur 40 tahun, dan untuk meningkatkan ujian setiap satu hingga dua tahun pada usia 65 tahun.

CDC menyatakan bahawa perkembangan penyakit ini juga dapat diperlambat dengan memakan makanan yang kaya dengan antioksidan dan menjaga kadar gula darah, berat badan dan tekanan darah yang normal. 

Sekiranya indikator tersebut berada di luar jangkauan normal, mereka dapat merosot lebih jauh dengan memecahkan saluran darah di mata, kata American Heart Associations.

Ia senang dan selamat digunakan

Kajian baru ini pada manusia berdasarkan hasil pada lalat buah dan tikus, yang juga menunjukkan bahawa cahaya merah dapat meningkatkan fungsi mitokondria.

Sebagai contoh, sebuah kajian tahun 2015 menunjukkan bahawa cahaya inframerah dekat dapat memacu pengeluaran tenaga, meningkatkan mobilitas dan memperpanjang jangka hayat lalat buah. 

Dan kajian 2017 mengenai cahaya merah yang kelihatan di pinggir inframerah melaporkan peningkatan 25% dalam fungsi retina pada tikus.

Kajian keselamatan bebas jangka panjang mengenai lampu merah pada manusia harus memperoleh faedah yang serupa agar kaedah perlindungan penglihatan ini disetujui oleh FDA. 

Sekiranya demikian, anda masih perlu menggunakan produk yang diperiksa dengan betul di bawah pengawasan doktor.

Sebagai contoh, sementara petunjuk laser yang diluluskan oleh FDA untuk dijual di AS tidak menyebabkan kerosakan mata, satu kajian kes tahun 2018 di New England Journal of Medicine menggariskan bagaimana seorang budak lelaki di Yunani melukai mata secara kekal dengan mengarahkan penunjuk laser hijau ke dalamnya.

Salah satu aset terbaik lampu merah yang mereka gunakan adalah selamat, kata Jeffery. 

Semua penyelidik menguji lampu merah pada mata mereka sendiri sebelum memulakan kajian dan tidak menemui kesan buruk. 

Subjek kajian dalam kajian ini juga tidak melaporkan kesan buruk.

"Sekiranya anda menggunakannya setiap hari, kami tidak mempunyai bukti untuk mengatakan bahawa ia merugikan," kata Jeffery.

Itu sesuai dengan penyelidikan sebelumnya, di mana keselamatan lampu merah telah lama wujud, jelas Dr. Raj Maturi, seorang profesor bersekutu di Indiana University School of Medicine.

"Ini akan menjadi jalan yang sangat mudah untuk mendapat persetujuan FDA," katanya.

Tetapi lebih banyak kajian diperlukan untuk membuktikan ia membantu

Walaupun lampu ini tidak berbahaya, Maturi tidak bersedia untuk menerima idea bahawa mereka juga sangat membantu.

Kajian rintis ini tidak mempunyai kumpulan pesakit yang mungkin terkena cahaya palsu yang memancarkan, katanya. 

Hasil yang dijumpai dalam kajian kecil ini yang terdiri daripada 24 peserta mungkin tidak menunjukkan populasi yang lebih besar. 

Daripada subjek yang berusia lebih dari 40 tahun dalam kajian ini, ciri-ciri individu sebilangan daripadanya akan cukup untuk membuat peningkatan penglihatan kelihatan lebih kuat daripada yang sebenarnya.

"Kumpulan data dapat diturunkan oleh tiga atau empat subjek," katanya.

Dan sementara para peserta bertambah baik dalam bagaimana mereka melihat sumbu warna biru, Maturi menunjukkan bahawa mereka tidak memperoleh keuntungan yang signifikan secara statistik dalam bagaimana mereka melihat sumbu warna merah.

Untuk benar-benar menguji pandangan ini, memerlukan kajian terkawal dua kali dengan kumpulan subjek yang lebih besar dan pemantauan yang lebih lama dari masa ke masa.

Lampu LED dapat menolong banyak penyakit

Lampu LED berfungsi di arena ini kerana apa yang para saintis sebut sebagai teori penuaan mitokondria, di mana manusia dan haiwan bertambah tua kerana kerosakan terkumpul di mitokondria dan DNA mitokondria.

Oleh itu, merangsang mitokondria untuk mengurangkan kerosakan adalah cara melambatkan penuaan secara umum. 

Retina kami penuh dengan mitokondria - kepekatan mitokondria tertinggi di mana-mana bahagian badan.

Itulah sebab utama mengapa Jeffery dan rakan-rakannya berusaha menguji lampu merah di kawasan penuaan tertentu seperti penglihatan menurun. 

Mitokondria menyerap panjang gelombang cahaya yang lebih lama, menjadikan cahaya inframerah dekat sebagai pilihan pilihan mereka untuk diuji.

Lampu merah dapat meningkatkan fungsi dalam berbagai penyakit, terutama di mitokondria pada mereka yang mengalami penuaan dengan keadaan seperti Parkinson, katanya.

"Setiap penyakit dapat dilihat dari sudut mitokondria," kata Jeffery. 

"Dalam diabetes, misalnya, mitokondria anda sangat kecewa."

Setiap aplikasi mempunyai keinginan manusia yang sama untuk menangkis proses yang semula jadi dan universal.

"Kita semua akan menderita penuaan. Oleh itu, mari kita berusaha dengan lembut jika boleh," katanya.

Peringatan: Artikel diatas telah diedit dan dipendekkan untuk tujuan pembacaan disini. Untuk membaca versi asal, sila klik pautan ini.

No comments:

Post a Comment