20 March 2020

Tip untuk atasi sakit pinggang


Apabila sudah berusia, ramai diantara kita akan mengalami masalah sakit pinggang.

Apabila sudah duduk diatas lantai, akan merasa sakit di pinggang apabila berdiri semula.

Sebelum ini saya juga sering mengalami kesukaran untuk berdiri dari posisi duduk atas lantai.

Tetapi sejak saya amalkan latihan berjinjit, pinggang saya tidak lagi merasa sakit apabila saya berdiri dari posisi duduk atas lantai.

Ada yang mengatakan latihan ini mampu untuk menangani masalah strok tapi saya tidak tahu mengenai ini.

Mungkin ya. Mungkin tidak. اَللّٰهُ أَعْلَم

Tetapi latihan ini memang mujarab untuk menghilangkan sakit pinggang.

Latihan Berjinjit
  • Berdiri di belakang kerusi yang kukuh, kaki lebar bahu, dipegang untuk keseimbangan. Tarik nafas perlahan-lahan.
  • Hembus nafas dan perlahan-lahan berjinjit, setinggi yang mungkin.
  • Tahan posisi berjinjit selama 1 saat.
  • Tarik nafas anda perlahan-lahan sambil menurunkan tumit ke lantai.
Ulang 10-15 kali. Rehat; kemudian ulangi 10-15 kali lagi.


Semoga memberi manfaat. آمین


اَللّٰهُ أَعْلَم

t.me/KedakTok
  

No comments:

Post a Comment