12 March 2021

Tip sihat tanpa pil 'dadah' diusia emas

Saya merasa teruja apabila mengetahui ibu mertua saya dan jiran saya tidak mengambil sebarang pil walaupun sudah berusia.

Ibu mertua saya berusia 76 tahun manakala jiran saya berusia 69 tahun.

Kedua-dua mereka tidak perlu bergantung dengan pil untuk meneruskan kehidupan normal.

Berdasarkan pengalaman mereka, saya cuba membuat senarai 'petua' untuk sihat tanpa pil diusia emas. Insyallah.

1/ Melakukan aktiviti mengeluarkan peluh setiap hari (Ibu Mertua & Jiran)

Kedua-dua mereka tidak betah duduk. Ada saja aktiviti yang mereka lakukan setiap hari - terutamanya jiran saya yang agak 'kreatif' mencari kerja untuk dilakukan. Manakala ibu mertua saya sibuk dengan aktiviti membersih / menjaga kucing-kucingnya.


2/ Jaga makan (Ibu Mertua)

Ibu mertua saya tidak makan ayam. Dia suka makan ikan, terutamanya ikan bilis. Dia juga banyak makan sayur-sayuran.


3/ Jangan sebarangan makan pil (Jiran)

Jiran saya tidak suka mengambil pil, termasuk pil vitamin, kecuali keadaan memaksa.


4/ Jika terpaksa bekerja dibawah hujan, pastikan jangan berhujan ketika hujan baru turun. (Jiran)

Jiran saya kata hendaklah berteduh dulu. Biar hujan turun kira-kira 10 minit sebelum berhujan.


Perlu diingatkan bahawa kedua-dua mereka telah melakukan perkara diatas sejak mereka diusia muda. 

Semoga petua ini memberi manfaat. آمین

اَللّٰهُ أَعْلَم

t.me/KedakTok
   

No comments:

Post a Comment