06 January 2023

Kisah Pelek Berkaitan Kematian 1


Kisah ini terjadi kira-kira 30 tahun lampau.

Ketika itu saya di Sibu menghadiri temuduga Bank Pertanian.

Dimalam kedua di Sibu, saya terkejut dari tidur.

Kebetulan posisi katil saya mengadap jendela terbuka luas.

Apabila saya membuka mata, saya melihat langit diluar jendela.

Tiba-tiba saya mendengar nama saya dipanggil dan tak semena-mena ada saya 'melihat' satu lembaga manusia.

Dan selepas itu lembaga manusia seperti bergerak dengan cepat menjauhi saya dan kemudian naik (terbang?) keatas dan hilang dari pandangan mata saya.

Suara yang memanggil nama saya sama seperti suara datuk saya.

Saya tidak merasa takut. Hanya merasa hairan.

Sayapun menyambung tidur saya.

Keesokkan hari, saya menaiki bot ke Kuching.

Apabila tiba di Kuching, saya mengguna teksi untuk balik rumah. Ketika itu, sudah gelap.

Mungkin sudah masuk waktu Isya' - saya tidak ingat. 

Ketika sampai diluar rumah ayah saya, saya merasa hairan melihat ramai orang seperti ada majlis.

Rupa-rupanya, datuk saya, bapa kepada mak saya, meninggal dunia semalam.

Sehingga kini saya sering tertanya-tanya, apa sebenarnya yang saya alami di malam hari di Sibu, di hari datuk saya meninggal dunia.

Datuk saya meninggal dunia di Hospital Umum Sarawak.
   
Semoga ALLAH swt ampuni dosa-dosanya dan masukkannya kedalam Syurga Firdaus. Semoga ALLAH swt kumpulkannya bersama ahli keluarganya di Syurga Firdaus. Aameen.

Artikel Berkaitan :

No comments:

Post a Comment