18 February 2022

Berdasarkan pengalaman saya (dan isteri) dijangkiti virus Covid-19 (Omicron?)

* Pening kepala
- Urut bahagian tengah dada, dari atas kebawah.
- Insyallah ia mampu hilangkan / kurangkan pening.

* Mual nak muntah
- Saya tak lawan rasa mual. Bahkan setiap kali ada rasa mual, saya berusaha untuk muntah.
- Alhamdulillah. Setiap kali muntah, rasa mual hilang.

* Berpeluh
- Saya usahakan agar berpeluh ketika tidur dengan berselimut tebal.
- Saya juga membuat senaman ringan disebelah petang untuk mengeluarkan peluh.
- Saya berusaha untuk berpeluh kerana saya demam 'sejuk'. Jika saya demam panas, kemungkinan besar saya tidak berusaha untuk mengeluarkan peluh.

* Tidur
- Saya juga berusaha untuk tidur dengan masa yang panjang kerana badan perlu masa rehat yang mencukupi untuk melawan virus Covid-19. Kalau biasanya saya tidur dalam 4 ke 6 jam ketika sihat, saya tidur lebih dari 6 jam ketika sedang dijangkiti virus Covid-19.

* Batuk
- Saya guna teknik 'tapping' apabila batuk.
- Teknik ini saya sering anjurkan untuk pesakit Covid-19 kerana ia dapat melegakan batuk, dan juga sesak nafas.

* Dada sakit
- Saya tekan akupoin 'jantung' (ditangan kanan dan kiri) setiap kali dada merasa sakit.
- Isteri saya menekan akupoin ini apabila dia merasa kebas di tangan ketika sedang dijangkiti virus Covid-19.
- Alhamdulillah.

* Makan
- Saya akan paksa diri saya untuk makan. Kerana badan perlu khasiat untuk sembuh.
- Saya turut mengambil makanan tambahan seperti spirulina, Vitamin C dan Vitamin D.

* Hilangkan stress
- Saya gunakan akupoin 'anti-stress' untuk hilangkan stress.
- Pada masa yang sama, senaman ringan (atas sebab mahu berpeluh disebabkan demam 'sejuk') turut bantu mengurangkan stress.

Dengan izin dan kehendak ALLAH swt, saya sudah 'normal' dihari ketiga.

Untuk makluman, saya dan isteri saya adalah penerima vaksin Sinovac-CoronaVac.

Semoga ALLAH swt melindungi kita semua. Aameen.
  
  
  

No comments:

Post a Comment