Dua pandangan yang berbeza mengenai dimana surah ini diturunkan.
Namun, menurut sebilangan besar pengulas mengatakan ia diturunkan di Mekah.
Di Makkah pada ketika badai penentangan muncul dikalangan masyarakat kafir Quraisy terhadap syiar Islam yang disampaikan oleh Nabi saw, ketua-ketua kaum Quraisy belum kehilangan harapan mereka untuk berkompromi dengan Baginda.
Oleh itu, dari semasa ke semasa mereka akan mengunjunginya dengan cadangan kompromi yang berlainan sehingga dia menerima salah satu daripadanya dan perselisihan antara mereka diakhiri.
Sekiranya Surah ini dibaca dengan latar belakang ini, seseorang mendapati bahawa ia tidak diturunkan untuk memberitahu toleransi beragama seperti yang difikirkan oleh beberapa orang pada masa kini, tetapi ia diturunkan untuk membebaskan umat Islam dari agama kafir, upacara pemujaan mereka, dan tuhan-tuhan mereka, dan untuk menyatakan rasa jijik mereka dan tidak peduli dengan mereka dan memberitahu mereka bahawa Islam dan kufur (tidak percaya) tidak mempunyai persamaan dan tidak ada kemungkinan mereka digabungkan dan dicampur menjadi satu kesatuan.
Walaupun pada awalnya ditujukan kepada kaum Quraisy, namun hal itu tidak terbatas hanya kepada mereka.
Allah memberi umat Islam ajaran abadi bahawa mereka harus membebaskan diri dengan perkataan dan perbuatan dari akidah kufur di mana sahaja dan dalam bentuk apa pun, dan harus menyatakan tanpa sebarang keraguan bahawa mereka tidak boleh membuat kompromi dengan orang-orang kafir dalam masalah Iman.
Hadis-hadis mengenai Surah al-Kafirun:
1/ Hadrat Abdullah bin Umar telah menceritakan bahawa dalam banyak kesempatan dia mendengar Nabi saw membaca Surah Qul Ya- ayyuhal- kafirun dan Qul Huwu-Allahu ahad dalam dua rakaat sebelum Solat wajib Fajr dan di dua rakaat selepas Solat wajib Maghrib.
Beberapa tradisi mengenai perkara ini dengan sedikit variasi dalam kata-kata telah dihubungkan oleh Imam Ahmad, Tirmidhi, Nasai, Ibn Majah, Ibn Hibban, Ibn Marduyah dari Ibn Umar.
2/ Hadrat Khabbab berkata: "Nabi saw bersabda kepadaku: ketika kamu berbaring di tempat tidur untuk tidur, bacalah Qul ya-ayyuhal kafirun, dan ini juga merupakan amalan Nabi saw sendiri; ketika dia berbaring untuk tidur , dia membaca Surah ini. " (Bazzar, Tabarani, Ibn Marduyah).
3/ Menurut Ibnu Abbas, Nabi saw bersabda kepada orang-orang: "Haruskah aku memberitahumu perkataan yang akan melindungi kamu dari kemusyrikan? Kamu harus membaca Qul ya-ayyuhal kafirun ketika kamu tidur. "(Abu Ya'la, Tabarani).
4/ Hadrat Anas mengatakan bahawa nabi berkata kepada Hadrat Mu'adh bin Jabal; "Bacalah Qul ya-ayyuhal-kafirun pada waktu kamu tidur, kerana ini adalah kekebalan dari kemusyrikan." (Baihaqi dalam Ash-Shu'ab).
5/ Kedua Fardah bin Naufal dan Abdur Rahman bin Naufal telah menyatakan bahawa ayah mereka, Naufal bin Muawiyah al-Ashjai, berkata kepada Nabi saw: "Ajarkanlah kepada saya sesuatu yang dapat saya bacakan pada waktu saya tidur. " Nabi SAW menjawab: "Bacalah Qul ya-ayyuhal kafirun hingga akhir dan kemudian tidur, kerana ini adalah kekebalan dari kemusyrikan." (Musnad Ahmad, Aba Da'ud, Tirmidhi, Nasai, Ibn Abi Shaibah, Hakim, Ibn Marduyah, Baihaqi dalam Ash-Shuab).
Permintaan serupa dibuat oleh Hadrat Jabalah bin Harithah, saudara Hadrat Said bin Harithah, kepada nabi dan kepadanya juga dia memberikan jawaban yang sama. (Musnad Ahmad, Tabarani).
Sumber : Quran.com
No comments:
Post a Comment