13 October 2023

Hasil kajian terbaru dari Belanda mengesahkan : Berlari berfungsi 'lebih baik' daripada ubat untuk kemurungan


Senaman telah digelar "antidepresan alam semula jadi" oleh doktor selama bertahun-tahun, dan kini satu kajian baru mengesahkan tanggapan itu.

Penemuan itu mengikuti tinjauan selama empat bulan pada impak berlari terhadap kebimbangan dan kemurungan jika dibandingkan dengan antidepresan biasa.

SSRI (selektif serotonin reuptake inhibitors) berfungsi dengan meningkatkan tahap serotonin, neurotransmitter yang memainkan peranan penting dalam mengawal perasaan, kemurungan dan kebimbangan.

Tetapi di kalangan 140 pesakit kemurungan, mereka yang terlibat dalam larian berkumpulan biasa -- bermakna dua atau tiga larian selama 45 minit setiap minggu -- sebenarnya menyaksikan tahap kemurungan mereka menurun sedikit lebih daripada mereka yang mengambil ubat SSRI escitalopram (Lexapro) yang popular .

Dan mereka yang merawat kemurungan mereka dengan senaman mendapat ganjaran tambahan, dengan peningkatan yang dilihat dalam kesihatan fizikal mereka juga.

Kumpulan itu, kata pengarang kajian Brenda Penninx , juga "menurunkan berat badan, meningkatkan kecergasan dan mengurangkan kadar jantung dan tekanan darah." Kumpulan ubat tidak melihat faedah tersebut.

Penninx, seorang profesor epidemiologi psikiatri dan naib pengerusi jabatan psikiatri di Pusat Perubatan Universiti Amsterdam di Belanda, membentangkan penemuannya pada hujung minggu ini pada mesyuarat ECNP, yang memberi tumpuan kepada sains dan rawatan gangguan otak. Penyelidikan itu diterbitkan awal tahun ini dalam Journal of Affective Disorders .

Semua memberitahu, katanya, penemuan mencadangkan bahawa "kita harus memberi lebih perhatian kepada peningkatan gaya hidup dalam penjagaan kesihatan mental."

Pesakit dalam kajian itu semuanya bergelut dengan kemurungan dan/atau kebimbangan.

Apabila diberi pilihan antara dua pilihan, hampir dua pertiga memilih untuk menangani kemurungan mereka dengan sesi larian yang dijadualkan secara tetap dalam tempoh empat bulan. Baki sepertiga memilih untuk mengambil escitalopram.

Pasukan itu menyatakan bahawa dalam kedua-dua kumpulan terdapat pesakit yang tidak melihat apa-apa manfaat apabila ia datang untuk mengurangkan kemurungan atau kebimbangan.

Malah, hanya lebih 4 dalam 10 pesakit (44%) dalam kedua-dua kumpulan larian dan ubat-ubatan mengalami peningkatan kesihatan mental.

Tetapi mereka dalam kumpulan larian yang melakukannya juga telah mengurangkan berat badan dan mengurangkan lilitan pinggang mereka. Peningkatan dalam tekanan darah dan fungsi jantung keseluruhan juga dilihat.

Itu tidak berlaku di kalangan mereka yang mengambil escitalopram.

Terdapat satu kelemahan yang dilihat dalam kumpulan berlari: Kemungkinan pesakit yang berlari terjebak dengan program senaman penuh adalah jauh lebih rendah daripada pesakit yang memilih escitalopram. Di antara 52% dan 58% pelari mengekalkan rutin larian mereka sepanjang tempoh kajian, berbanding dengan 82% hingga 85% pematuhan dalam kumpulan ubat.

Menyatakan sedikit kejutan pada penemuan itu, Penninx menyatakan bahawa "perubahan gaya hidup diketahui sukar."

Namun, pesakit mungkin mendapat manfaat dengan diberi pilihan tentang apa yang mereka rasa paling sesuai untuk mereka, katanya.

"Malangnya kami belum tahu lagi apa yang berkesan untuk siapa," Penninx mengakui, sambil menambah bahawa gabungan kedua-dua rawatan "mungkin terbaik" apabila ia datang untuk meningkatkan peluang untuk menguruskan kemurungan.

Bagi Ahmed Jérôme Romain , penolong profesor dengan Pusat Pengajian Kinesiologi dan Sains Aktiviti Fizikal di Universiti Montreal, aktiviti fizikal secara umum, bukan hanya berlari, yang berfungsi sihir kesihatan mental ini.

Romain, yang bukan sebahagian daripada kajian baru itu, berkata dia tidak terkejut dengan penemuan itu "kerana ia digambarkan dengan baik bahawa aktiviti fizikal boleh digunakan untuk mengurangkan gejala kemurungan, tetapi juga untuk mencegah kemurungan."

Dia menyatakan, sebagai contoh, bahawa di Kanada "aktiviti fizikal termasuk dalam cadangan untuk menguruskan gangguan kemurungan. Jadi, aktiviti fizikal seperti berlari pastinya merupakan strategi penting pada orang yang mengalami kemurungan, kerana ia boleh membantu dalam kesihatan mental, tetapi juga [ dengan] kesihatan fizikal."

Perkara lain yang perlu dipertimbangkan, Romain menyatakan, adalah bahawa senaman tidak datang dengan kesan sampingan yang boleh dibawa oleh ubat.

Mengenai apa yang mungkin mengurangkan kemungkinan pesakit akan berputus asa dari semasa ke semasa, beliau mencadangkan beberapa strategi.

"Pertama, adalah penting untuk memberi tumpuan kepada keseronokan semasa senaman, kerana kemungkinan besar jika pesakit tidak menyukai sesi senaman mereka, ia akan menjadi lebih sukar untuk mengekalkannya dari masa ke masa, " kata Romain.

Dia juga menyebut kepentingan mendapatkan sokongan sosial, seperti mempunyai seseorang untuk bersenam dengan anda; menetapkan matlamat senaman untuk meningkatkan keyakinan; mengesan simptom kemurungan sebelum dan selepas bersenam, dan mempunyai rancangan aktiviti fizikal.

Mempunyai peringatan senaman secara tetap -- melalui rakan, keluarga atau telefon -- juga membantu apabila perlu mematuhi sebarang rejimen senaman, tambah Romain.

"Aktiviti fizikal adalah ubat untuk kesihatan fizikal, mental dan psikologi anda, jadi sudah tiba masanya untuk bermula," katanya. "Jika ia terlalu sukar, cuba cari seorang profesional dalam latihan untuk membantu anda dalam proses ini. Dan yang lebih penting, sila cari sesuatu yang menyenangkan. Yang paling penting [isu] bukanlah seberapa keras anda bersenam, tetapi berapa lama anda akan mengekalkannya. lebih masa."


Maklumat lanjut

Terdapat lebih banyak tentang kesan senaman terhadap kemurungan di Mayo Clinic .




No comments:

Post a Comment