05 February 2020

Jangan cari pasal dengan manusia bersaka!

Prevention is better than cure.

So, know thy neighbours, enemies, and friends.

Kita perlu selidik untuk mengetahui sama ada mereka mempunyai pendamping.

Mengelak daripada mendatangkan kemarahan manusia bersaka bukan bermaksud membenarkan ataupun membiarkan mereka untuk melakukan kesalahan.

Tapi bermaksud untuk mengurangkan atau mengelak risiko sakit misteri. 

Saya sering mengingatkan pesakit dan rakan-rakan saya - jika masih mahu berbalah, pastikan perbalahan tersebut berbaloi dengan kesakitan yang bakal dialami.

Bagi saya, sakit misteri yang rumit sama sekali tidak berbaloi sekiranya perbalahan disebabkan perkara yang kecil ataupun remeh.

Kemudiannya, mereka mendapat sakit misteri yang tak sembuh-sembuh.

Ada yang sakit kepala setiap hari untuk berbulan-bulan.

Dan ada yang alami pendarahan banyak ketika datang haid setiap bulan.

Dan banyak lagi, kes-kes yang pernah saya tangani.

Hampir kesemua kes-kes ini diselesaikan sendiri oleh pesakit - iaitu dengan ‘menjernihkan’ semula hubungan. 

Alhamdulillah.

Kita tidak mampu untuk selidik status 'bersaka-atau-tidak' bagi semua manusia disekeliling kita.

Atas sebab itu, saya sering menyarankan kepada pesakit dan rakan-rakan : jadilah seorang manusia yang pemaaf dan tidak agresif.

Dan jika nak sangat berbalah atau bergaduh, pastikan ia berbaloi (dari segi isu atau perkara yang dibalahkan, dan dari segi keputusan perbalahan).

Tetapi sebaik-baiknya, jadilah seorang manusia yang pemaaf dan tak agresif.

اَللّٰهُ أَعْلَم

  

No comments:

Post a Comment